Līdz ar tehnoloģiju attīstību un arvien pieejamākiem interneta tarifu plāniem paveras aizvien plašākas iespējas informācijas ieguvei un mobilitātei, un to izmanto arī interneta lietotāji. Mobilā interneta lietojuma rādītāji pastāvīgi pieaug: apkopojot Gemius Latvija datus par 2017. gadu un 2018. gada pirmajiem pieciem mēnešiem, redzam, ka, salīdzinot ar iepriekšējiem periodiem, interneta lapu skatījumu skaits no mobilajām ierīcēm pieaudzis par 15%.
Nesen publicētie LMT un Snapshot pētījuma rezultāti liecina par to, ka cilvēki nespēj dzīvot bez interneta – latvietim internets, gluži kā maize un gaiss, atrodams pamatvajadzību sarakstā. Tas gan nav liels pārsteigums. Tehnoloģijas attīstās ļoti strauji, informācijas un komunikācijas tehnoloģiju jomā Latvija ir viena no starptautiskajām līderēm. Tāpēc ir gluži dabiski, ka sabiedrība labprāt izmanto tehnoloģiju sniegtās iespējas. Un, kā mēdz teikt, pie laba ātri pierod. Taču jauna tendence ir tieši mobilā interneta lietojuma īpatsvars, un šeit mēs redzam lielas pārmaiņas, kā arī milzīgu izaugsmes potenciālu. Mobilais internets piedāvāto iespēju ziņā vēl ir ceļa sākumā, taču jau tagad mērķtiecīgi apsteidz fiksēto internetu.
Interneta lietotāju sasniedzamība (total population reach) mobilajos telefonos no 2017. gada sākuma līdz 2018. gada maijam augusi no 46,46% līdz 52,81%. Lietotāju (real users) skaits, kas izvēlas internetu mobilajos telefonos, šajā pašā periodā audzis par 12% un nu sasniedz vairāk nekā 940 tūkstošus. Mobilā interneta priekšrocības aktīvi izmanto dažādi pakalpojumu sniedzēji, kuri rod aizvien jaunas iespējas savus pakalpojumus padarīt ērtākus un pieejamākus, ieviešot lietotnes, ar kuru palīdzību klienti ikdienā var ērti un ātri izmantot dažādus produktus. Iepirkšanās no mobilajiem telefoniem, rēķinu apmaksa, kartes, iespēja sekot līdzi jaunākajai informācijai savos iecienītajos medijos un, protams, saziņa – daudzi bez šīm iespējām vairs savu ikdienu nespēj iztēloties. Mobilais telefons faktiski ir kā trešā roka, kas vienmēr ir blakus, un tā izmantošanas iespējas joprojām ir neizsmeltas gan tehnoloģiju attīstības ziņā, gan pakalpojumu sniedzēju spējā tām pielāgoties. Tāpēc noteikti varam gaidīt arī turpmāku mobilo ierīču un mobilā interneta lietošanas apjomu pieaugumu.
Jebkurš liels jauninājums sākumā šķiet grūti aptverams, varbūt pat lieks. Taču cilvēks jau izsenis ir iekārtots tā, lai spētu adaptēties un izdzīvot dažādos apstākļos. Pat ja sākumā ir grūti pieņemt jauno, pamazām mēs tomēr pielāgojamies, un pēc kāda laika tas, kas šķitis sarežģīts, ir jau pašsaprotams. Tieši tā notiek ar interneta sniegtajām iespējām mobilajās ierīcēs. 2018. gadā to interneta lietotāju skaits, kas internetu lieto datorā, krities par 4% – no 60% uz 56%. Savukārt vidējais pieslēgšanās reižu skaits mēnesī uz vienu lietotāju šajā periodā datoros samazinājies no 59 uz 47 reizēm. Taču tas nenozīmē, ka krities kopējais interneta izmantošanas apjoms. Visai likumsakarīgi šie lietotāji tagad sastopami mobilajās ierīcēs – to interneta lietotāju skaits, kuri tīmekļa plašumos dodas no mobilajām ierīcēm, pieaudzis par 5% – no 38% uz 43%, vidējam pieslēgšanās reižu skaitam mēnesī caur mobilajām ierīcēm pieaugot no 65 līdz 70.
Gemius dati par šī gada maiju liecina, ka paradumus vieglāk maina jaunāka gadagājuma cilvēki. Joprojām uzticīgāki internetam datorā ir iedzīvotāji vecumā virs 45 gadiem: 37% lietotāju šajā vecuma grupā izvēlas internetu datorā, kamēr telefonos – 25%, bet planšetdatoros – 29%. Visās pārējās vecuma grupās Latvijas sabiedrība jau tagad dod priekšroku mobilajam internetam, turklāt mobilais telefons popularitātes ziņā pārspēj planšetdatorus. Visvairāk – 46% – mobilā interneta lietotāju ir vecuma grupā no 25 līdz 44 gadiem, bet vecumā no 15 līdz 34 gadiem mobilo internetu izvēlas 43% lietotāju. Tas ir likumsakarīgi – tā ir ekonomiski aktīva, patstāvīga un neatkarīga iedzīvotāju grupa, kas lielāko dienas daļu pavada darbā vai mācībās un paši izvēlas savus pakalpojumu sniedzējus; viņu dzīves ritms ir dinamisks, ikdienā ir daudz dažādu vajadzību kaut kur doties, iepirkties, ceļot un daudziem arī – par to visu pa karstām pēdām ziņot sociālajos tīklos.
Izsaukt taksometru, apmaksāt stāvvietu, no jebkuras vietas kaut vai pēdējā brīdī iegādāties biļetes vai atvērt barjeru ar sava mobilā telefona starpniecību un par to visu norēķināties, neveicot liekus soļus, šķiet pašsaprotamas darbības, kuras nespētu nodrošināt fiksētais internets. Vienlaikus redzam, ka daudzās jomās mobilās vides iespējas vēl netiek pilnībā izmantotas. Piemēram, reklāmas mobilajā vidē joprojām ir maz, neskatoties uz to, ka lietotāji uz tām klikšķina daudz biežāk nekā uz reklāmām datorā. Tāpat ir virkne risinājumu, kas būtu iespējami pilsētvidē, padarot apkārtējo vidi ērtāku un vieglāk pieejamu. Taču esmu pārliecināta, ka tas ir tikai laika jautājums, un simboliskā trešā roka kļūs aizvien efektīvāka.
PAR LMT
LMT ir klientu skaita, apgrozījuma un tīkla pārklājuma ziņā lielākais mobilo sakaru operators Latvijā ar plašāko klientu apkalpošanas tīklu. Kā inovāciju līderis tirgū, LMT jau šobrīd klientiem piedāvā pilna spektra, augstas kvalitātes telekomunikāciju pakalpojumus — balss sakarus, ātrgaitas mobilo internetu bez apjoma ierobežojumiem, kā arī mobilo televīziju LMT Straume un LMT Mājas viedtelevīziju.